Budaörsi Egyesített Bölcsődei Intézmények

Pitypang & Százszorszép

  • Rólunk>>
    • Egyesített Bölcsődei Intézmények
    • Az Egyesített Bölcsődei Intézmények munkatársai
    • Kapcsolat
  • Bölcsődéink >>
    • Pitypang Bölcsőde és Gyermekközpont >>
      • Bemutatkozás
      • Kapcsolat
      • Képek
    • Százszorszép Bölcsőde >>
      • Bemutatkozás
      • Kapcsolat
      • Képek
  • Beiratkozás
  • Információk
    • Beszoktatás
    • Étkezés >>
      • Bölcsődei élelmezés
      • Befizetés rendje
      • Étkezés lemondása
      • Étlapok
    • Szünetek
    • Szolgáltatások
    • Nyomtatványok
    • Járványügyi információk
    • Gyermekjogi képviselet
    • Érdekképviseleti fórum
    • Adatkezelési tájékoztató
  • Hírek
  • Alapítvány
  • Időpontfoglalás

Beszoktatás

Szülővel történő fokozatos beszoktatás

Odrobináné Soltész Zsuzsanna, bölcsődevezető helyettes, kisgyermeknevelő írása

A bölcsődei élet talán legnehezebb és legmegterhelőbb időszaka az ellátásba kerülés. A gyermek fizikai és szociális környezete, addigi napirendje, életritmusa megváltozik, amely általában pszichés feszültséggel, adaptációs stresszel jár.

Kiemelt feladatunk ezért, hogy az igények kielégítése mellett csökkentsük azokat a problémákat, nehézségeket, amelyeket a szülőktől való elválás, környezetváltozás okoz.

Intézményeinkben a beszoktatása a következő elvek szerint valósul meg:

  • Szülővel, közeli családtaggal történő fokozatos beszoktatás: Az anya/szülő vagy a beszoktatást végző családtag jelenléte a kisgyermek számára biztonságot ad, és megkönnyíti az új környezethez való alkalmazkodást.
  • “Saját kisgyermeknevelő” rendszer: A kisgyermeket a beszoktatás ideje alatt ugyanaz a – “saját” – kisgyermeknevelő segíti. Így közöttük kialakul egyfajta érzelmi kapcsolat, bizalom, kötődés, amely mérsékli az adaptáció során mutatkozó stresszt.
  • Folyamatosság és fokozatosság: Az első héten a gyermek az anyával/beszoktatást végző személlyel együtt ismerkedik meg kisgyermeknevelőjével, az új környezettel és szokásokkal. Ekkor a kisgyermeknevelő megfigyelő, majd a gyermek reakcióit figyelembe véve a 4-5. napon belül fokozatosan átveszi az anyától a gondozási tevékenységeket, de az anya még jelen van. A második héttől a gyermek egyre több időt tölt az anya nélkül a bölcsődében, míg a hét végére már az egész napja a bölcsődei élet rendje szerint történik.

Ez a módszer lehetőséget ad arra, hogy a lehető legkíméletesebb módon történjen az elválás, és a kisgyermek biztonságban érezze magát az új környezetben. A szülők megismerhetik az ellátás minden részletét, közvetlenül láthatják a nevelő munkát, a nevelői magatartást, az alkalmazott módszereket.

A beszoktatás menete

AZ ELSŐ HÉT

1. nap – Eltöltött idő: 1 óra

A szülő és gyermek 9 órakor érkezik a bölcsődébe. A gyermek és a szülő együtt ismerkednek a csoporttal, a közvetlen környezettel, és a kisgyermeknevelővel játékidőben. A kisgyermeknevelő ekkor még elsősorban megfigyeli a gyermek és a szülő kapcsolatát, az egyéni sajátosságokat, a gyermek napi szokásait.

2. nap – Eltöltött idő: kb. 1,5-2 óra

A szülő és a gyermek ismét 9 órára érkezik a bölcsődébe, ahol folytatódik az ismerkedés. A napi gondozási műveleteket még továbbra is a szülő végzi, a kisgyermeknevelő pedig megfigyeli. A tízórait a szülő kínálja a kisgyermeknek.

3. nap – Eltöltött idő: 2 óra

A szülő a kisgyermekkel 9 órára érkezik, és tovább folytatódik az ismerkedés. A napi gondozási műveleteket még mindig a szülő végzi, a kisgyermeknevelő pedig figyelemmel kíséri tevékenységüket. A kisgyermeknevelő már törekszik a kisgyermekkel való kapcsolatfelvételre. A tízóraival ez alakalommal már a kisgyermeknevelő kínálhatja a gyermeket a szülő jelenléte mellett.

4. nap – Eltöltött idő: 3 óra

A szülő és a kisgyermek ekkor már 8 órára érkezik és a kisgyermek a szülővel reggelizik a bölcsődében. A szükséges gondozási műveleteket ugyan még a szülő végzi, de a kisgyermeknevelő apróbb gondozási műveletek kezdeményezésével, nyit a gyermek felé. Amennyiben a kisgyermeknevelő úgy ítéli meg, az anya rövidebb időre már kimehet a csoportból (kb. 5 perc).

5. nap – Eltöltött idő: 3 óra

A szülő és a kisgyermek 8 órára érkeznek, a kisgyermeknek a kisgyermeknevelő kínálja a reggelit a szülő jelenlétében, aki a gyerekasztaltól távolabb foglal helyett. A szülő hosszabb-rövidebb időre kimegy a csoportból, de bármikor visszahívható.

 

A MÁSODIK HÉT

6. nap – Eltöltött idő: 3 óra

A hétvégét követően általában némi visszaesés tapasztalható. A beszoktatás menete alapvetően megegyezik a pénteki (vagy a legutóbbi bölcsődei napi) tematikával.

7.nap – Eltöltött idő: 4 óra

Reggeli előtt érkezik a szülő és kisgyermeke a bölcsődébe. A kisgyermeknevelő megpróbálja bevenni a gyermeket, kínálja reggelivel. A szülő egyre több időt tölt távol. Az ebéddel a szülő kínálja a gyermeket.

8. nap – Eltöltött idő: kb. 6 óra

A gyermek reggelire érkezik, és a szülő délelőttönként már nincs jelen. Az ebédet a kisgyermeknevelő kínálja a szülő jelenlétében. Ebed után a szülő próbálkozik az altatással. Fontos, hogy a kisgyermek ébredésekor a szülő jelen legyen.

9. nap – Eltöltött idő: kb. 6-7 óra

Reggeli előtt érkezik a gyermek, délelőttjét a kisgyermeknevelővel tölti. Ebéd után a szülő fekteti le a gyermekét, de próbálkozhat a kisgyermeknevelő is.  Próbálkozhatunk az uzsonnával, a szülő jelenlétében.

10. nap – Eltöltött idő: kb. 7-8 óra

A gyermek reggelire érkezik, és csak uzsonna után megy haza. Egész napját már a szülő nélkül tölti.

BUDAÖRSI EGYESÍTETT BÖLCSŐDEI INTÉZMÉNYEK