Szülővel történő fokozatos beszoktatás
Odrobináné Soltész Zsuzsanna, bölcsődevezető helyettes, kisgyermeknevelő írása
A bölcsődei élet talán legnehezebb és legmegterhelőbb időszaka az ellátásba kerülés. A gyermek fizikai és szociális környezete, addigi napirendje, életritmusa megváltozik, amely általában pszichés feszültséggel, adaptációs stresszel jár.
Kiemelt feladatunk ezért, hogy az igények kielégítése mellett csökkentsük azokat a problémákat, nehézségeket, amelyeket a szülőktől való elválás, környezetváltozás okoz.
Intézményeinkben a beszoktatása a következő elvek szerint valósul meg:
- Szülővel, közeli családtaggal történő fokozatos beszoktatás: Az anya/szülő vagy a beszoktatást végző családtag jelenléte a kisgyermek számára biztonságot ad, és megkönnyíti az új környezethez való alkalmazkodást.
- “Saját kisgyermeknevelő” rendszer: A kisgyermeket a beszoktatás ideje alatt ugyanaz a – “saját” – kisgyermeknevelő segíti. Így közöttük kialakul egyfajta érzelmi kapcsolat, bizalom, kötődés, amely mérsékli az adaptáció során mutatkozó stresszt.
- Folyamatosság és fokozatosság: Az első héten a gyermek az anyával/beszoktatást végző személlyel együtt ismerkedik meg kisgyermeknevelőjével, az új környezettel és szokásokkal. Ekkor a kisgyermeknevelő megfigyelő, majd a gyermek reakcióit figyelembe véve a 4-5. napon belül fokozatosan átveszi az anyától a gondozási tevékenységeket, de az anya még jelen van. A második héttől a gyermek egyre több időt tölt az anya nélkül a bölcsődében, míg a hét végére már az egész napja a bölcsődei élet rendje szerint történik.
Ez a módszer lehetőséget ad arra, hogy a lehető legkíméletesebb módon történjen az elválás, és a kisgyermek biztonságban érezze magát az új környezetben. A szülők megismerhetik az ellátás minden részletét, közvetlenül láthatják a nevelő munkát, a nevelői magatartást, az alkalmazott módszereket.
A beszoktatás menete
AZ ELSŐ HÉT
1. nap – Eltöltött idő: 1 óra
A szülő és gyermek 9 órakor érkezik a bölcsődébe. A gyermek és a szülő együtt ismerkednek a csoporttal, a közvetlen környezettel, és a kisgyermeknevelővel játékidőben. A kisgyermeknevelő ekkor még elsősorban megfigyeli a gyermek és a szülő kapcsolatát, az egyéni sajátosságokat, a gyermek napi szokásait.
2. nap – Eltöltött idő: kb. 1,5-2 óra
A szülő és a gyermek ismét 9 órára érkezik a bölcsődébe, ahol folytatódik az ismerkedés. A napi gondozási műveleteket még továbbra is a szülő végzi, a kisgyermeknevelő pedig megfigyeli. A tízórait a szülő kínálja a kisgyermeknek.
3. nap – Eltöltött idő: 2 óra
A szülő a kisgyermekkel 9 órára érkezik, és tovább folytatódik az ismerkedés. A napi gondozási műveleteket még mindig a szülő végzi, a kisgyermeknevelő pedig figyelemmel kíséri tevékenységüket. A kisgyermeknevelő már törekszik a kisgyermekkel való kapcsolatfelvételre. A tízóraival ez alakalommal már a kisgyermeknevelő kínálhatja a gyermeket a szülő jelenléte mellett.
4. nap – Eltöltött idő: 3 óra
A szülő és a kisgyermek ekkor már 8 órára érkezik és a kisgyermek a szülővel reggelizik a bölcsődében. A szükséges gondozási műveleteket ugyan még a szülő végzi, de a kisgyermeknevelő apróbb gondozási műveletek kezdeményezésével, nyit a gyermek felé. Amennyiben a kisgyermeknevelő úgy ítéli meg, az anya rövidebb időre már kimehet a csoportból (kb. 5 perc).
5. nap – Eltöltött idő: 3 óra
A szülő és a kisgyermek 8 órára érkeznek, a kisgyermeknek a kisgyermeknevelő kínálja a reggelit a szülő jelenlétében, aki a gyerekasztaltól távolabb foglal helyett. A szülő hosszabb-rövidebb időre kimegy a csoportból, de bármikor visszahívható.
A MÁSODIK HÉT
6. nap – Eltöltött idő: 3 óra
A hétvégét követően általában némi visszaesés tapasztalható. A beszoktatás menete alapvetően megegyezik a pénteki (vagy a legutóbbi bölcsődei napi) tematikával.
7.nap – Eltöltött idő: 4 óra
Reggeli előtt érkezik a szülő és kisgyermeke a bölcsődébe. A kisgyermeknevelő megpróbálja bevenni a gyermeket, kínálja reggelivel. A szülő egyre több időt tölt távol. Az ebéddel a szülő kínálja a gyermeket.
8. nap – Eltöltött idő: kb. 6 óra
A gyermek reggelire érkezik, és a szülő délelőttönként már nincs jelen. Az ebédet a kisgyermeknevelő kínálja a szülő jelenlétében. Ebed után a szülő próbálkozik az altatással. Fontos, hogy a kisgyermek ébredésekor a szülő jelen legyen.
9. nap – Eltöltött idő: kb. 6-7 óra
Reggeli előtt érkezik a gyermek, délelőttjét a kisgyermeknevelővel tölti. Ebéd után a szülő fekteti le a gyermekét, de próbálkozhat a kisgyermeknevelő is. Próbálkozhatunk az uzsonnával, a szülő jelenlétében.
10. nap – Eltöltött idő: kb. 7-8 óra
A gyermek reggelire érkezik, és csak uzsonna után megy haza. Egész napját már a szülő nélkül tölti.